fbpx
67 07 73 60 post@standal.no

Ofte stilte spørsmål, katt

OM BOOKING & OPPHOLD

  •  Jeg vurderer å bruke Standal, og vil gjerne komme på besøk og se på hotellet. Er det mulig?

Ja, absolutt. Vi vil gjerne vise fram hotellet, og oppfordrer eiere til å booke en omvisning i forkant av opphold. Du vil da få en guidet runde på hotellet av en kennelleder, og du vil få se hvor kattene bor og få muligheten til å stille spørsmål. Les punkt om innsjekk under temaet “Om oppholdet på Standal” for utdypende informasjon.

  • Omvisning må avtales på forhånd, og tilbys av driftsmessige hensyn kun i lavsesong/utenom skoleferier.
  • Jeg har bestilt opphold, men ikke fått noen bekreftelse?

Så snart bookingen din har blitt gjennomgått, vil en automatisk bookingbekreftelse bli sendt deg pr e-post. Sjekk søppelpost dersom du ikke finner bookingbekreftelsen innen 24 timer etter innsendt bestilling.

  • Må katten være kastrert for å bo på Standal?

Hankatter må være kastrert. Ukastrerte hankatter har en tendens til å urinmarkere, og skaper hormonelt stress blant kattene.

  • Jeg trenger pass i sommerferien. Har dere kapasitet?

Sommeren er vår desidert travleste høysesong, så her må du være tidlig ute med bestilling. Vær oppmerksom på at vi i sommerferien ikke tar imot gamle katter som fremstår alderstynget, katter med krevende/alvorlige helseutfordringer, dyr som er aggressive eller vanskelig håndterbare dyr.

  • Jeg har en katt og en hund som er veldig glad i hverandre. Kan de bo sammen under opphold?

Nei. Hunde- og kattehotellet er atskilte avdelinger for å unngå stress for begge arter, og rommene de bor i er tilpasset sin art både i utforming og størrelse. 

*

OM ÅPNINGSTIDER, PRISER & FAKTURERING

  • Når kan jeg hente og levere katten min i forbindelse med opphold på hotellet?

Du kan hente og levere innenfor våre åpningstider man-lør kl. 09-18, søndag og 1. nyttårsdag kl.12-20. Julaften, 1.juledag, 17 mai, skjærtorsdag og langfredag er det stengt for all inn- og utlevering.

  • Åpningstidene passer ikke for meg. Kan jeg hente og/eller levere før åpningstid eller etter stengetid?

Vi har svært lange åpningstider, og lange travle arbeidsdager. Vi ber derfor våre kunder respektere våre åpnings- og arbeidstider, og være på plass i rimelig tid før stengetid. Dersom du er hindret i å komme innenfor åpningstidene, må du levere hunden/katten dagen i forveien, eller eventuelt vente med henting til påfølgende dag.

  •  Kan dere komme og hente katten min, – og/eller kjøre den hjem?

Ja, Standal tilbyr henting og levering etter avtale.

Se detaljer:  Henting og levering av hund og katt // Standal Hunde- og Kattehotell

  • Hva koster det per døgn?

Det er ikke døgnpriser på Standal. Opphold faktureres per påbegynte dag, det vil si per dato. I motsetning til et hotellrom som kun skal res opp og stå klart for deg som menneskegjest, har vi ansvar for katten i form av fôring, stell og tilsyn fra det øyeblikket den ankommer til den drar. Hotellopphold hos oss faktureres derfor per påbegynte dag uavhengig av tidspunkt på dagen gjesten ankommer og reiser. Se prisliste for detaljer om prising:  Priser: Katt – Standal

  • Er fôr inkludert i oppholdet?

Tørrfôr er inkludert i oppholdet, dvs høykvalitets normalfôr for friske katter. Går katten på spesialfôr eller våtmat må dette medbringes. Vi selger også en del diettvarianter fra Royal Canin i resepsjonsutsalg. Dette faktureres da i tillegg til opphold.

  • Hva betyr høysesong og lavsesong?

Høysesong er synonymt med skoleferie. Dette er de travleste periodene på hotellet, der det er nødvendig å være tidlig ute med bestilling for å sikre plass. Lavsesong er øvrige deler av året, utenom skoleferiene. I lavsesong har vi generelt god kapasitet og kan ta imot bestillinger på kort varsel. Vær dog oppmerksom på at det også kan bli fullt i forbindelse med langhelger ved inneklemte fridager i lavsesong.

  • Hva er avbestillingsfristen for opphold? Må jeg betale om jeg ikke benytter meg av oppholdet jeg har bestilt?

I lavsesong (se forrige punkt med definisjoner) kan opphold avbestilles inntil samme dag som ankomstdato, uten kostnad.

I høysesong må opphold avbestilles senest 7 dager før ankomstdato. Ved for sen avbestilling vil oppholdet faktureres i sin helhet. Det samme gjelder endring av opphold/justering av datoer, – endringen må utføres senest 7 dager før ankomstdato, ellers faktureres oppholdet i sin helhet. Endring av opphold i høysesong forutsetter at vi har ledig kapasitet til endring.

  • Jeg har bestilt en time til Standal Dyreklinikk, men jeg trenger ikke timen likevel/ ønsker å komme til et annet tidspunkt. Må jeg gi beskjed om dette?

Ja. Som hos andre veterinærer, tannleger, leger eller øvrige tjenester med timeavtale, må               avtalte tidspunkter overholdes da vi har reservert tid og personell til deg. Ønsker du ikke               timen din likevel/ eller ønsker å endre denne, må vi få beskjed senest 24 timer før oppsatt                           møtetid. Ubenyttede timeavtaler faktureres med kr 750,- uavhengig av sesong.

  • Hvem skal betale for behandling ved sykdom/skade?

Eier er ansvarlig for økonomiske kostnader ved sykdom og skade under opphold. Vi anbefaler alle dyreeiere å ha tegnet en sykeforsikring med god dekning, da det dessverre raskt kan bli kostbart når dyr blir syke. Dyr kan bli skadet eller syke når som helst, både hjemme, ute eller mens de er på hotell, og Standal er ikke ansvarlig for å dekke kostnader for syke dyr. Har du et dyr med underliggende kronisk sykdom, skal du også være klar over at stress ved å skifte miljø kan være en utløsende årsak for forverring av en del tilstander. Dette er en risiko du som eier bør være kjent med når du velger å plassere dyret ditt hos oss. Se for øvrig neste punkt om kostnadsansvar.

  • Katten min ble sykt eller skadet under opphold. Hvorfor er ikke Standal ansvarlig for kostnadene?

Det vil alltid være en risiko for potensiell skade eller sykdom, uavhengig av hvor              katten din oppholder seg. Katten kan også skade seg om de eksempelvis klatrer på         burdører og skader klør eller tenner. Katter kan også sjekke inn med skader eller sykdom eier ikke har oppdaget eller informert om ved innsjekk, som utvikler seg og oppdages underveis i opphold. Sykdom kan oppstå når som helst, og vi kan aldri garantere at katten din ikke vil kunne bli syk eller skadet, verken hos oss, hjemme eller annet sted.  Risikoen for skader og sykdom og påfølgende kostnader for behandling av eget dyr er det eier som er ansvarlig for.

  • Hvilke betalingsløsninger tilbyr dere?

Opphold og andre tjenester betales primært ved hjemreise. Vi tar alle typer betalingskort, betaling med Vipps, og har du iPhone kan vi også sende deg en betalingslenke via sms. Kontant betaling er mulig, men forutsetter hele beløp eller nøyaktig innbetaling da vi ikke har anledning til særlig veksel. Ved hjemkjøring betaler du med Vipps eller med kort via portabel bankterminal.  All betaling skal være gjennomført før avlevering.

Faktura gis ikke ut, med unntak av organisasjoner og privatpersoner med egen    forhåndsgodkjent avtale om dette.

*

OM FORBEREDELSER FØR OPPHOLDET

  • Må katten være vaksinert for opphold på Standal?

Alle dyr må være årlig vaksinert for opphold, dvs maksimum 365 dager siden siste     vaksine ved oppholdets sluttdato. Dersom årlig tidspunkt for revaksinering utløper             underveis i et opphold, vil det være mulig å få revaksinert dyret hos oss under                      opphold. Dette forutsetter at vi har veterinær til stede og ledig kapasitet i klinikken,      og må således avtales på forhånd.

  • Hvilke vaksiner er påkrevet for opphold?  

Katter skal være vaksinert mot kattepest (felint Panleukopenivirus) og katteinfluensa (Calici- og Herpesvirus). Vaksine mot kattepest gir beskyttelse i 3 år, mens vaksinen mot katteinfluensa må gjentas årlig.

  • Katten min har ikke vært på hotell før. Er det lurt å prøve 1 natt for å se hvordan det går før den eventuelt skal bo hos dere for et lengre opphold senere?

Tanken er god, og et prøveopphold i lavsesong anbefales alltid for førstegangsgjester. 1 natt er dog en dårlig idé, da katter trenger tid til å tilpasse seg alt som er nytt, og vil generelt ikke kunne slå seg til ro og bli komfortabel i nytt miljø på så kort tid. Det er ikke uvanlig at kattene bruker 3-5 dager på å få i gang appetitten, bli komfortabel med kattetoalettet og bli varme nok i trøya til at de utforsker omgivelsene sine. Om hensikten med et prøveopphold er å gjøre katten kjent med hotellet i forkant av et lengre opphold i høysesong, anbefales minimum 3 dager, og gjerne med såkalt “åpen retur”, som betyr at vi holder kontakten underveis og blir enige om når den skal hjem basert på når den viser seg trygg. Har katten blitt kjent og trygg i omgivelsene våre i lavsesong, vil den ha vesentlig lettere for å tilpasse seg neste gang den kommer på besøk og dermed ha langt bedre forutsetning for å mestre et opphold i høysesong. 

  • Hva skal jeg ta med?

Ta med vaksinedokumentasjon for framvisning ved innsjekk.

Katter leveres i eget transportbur. Dyrene bor hos oss primært uten medbragt bagasje. Dersom katten bruker medisiner må du ta med dette, og påse at du har med tilstrekkelige mengder for hele oppholdet.  Se for øvrig neste punkt om eiendeler.

  • Kan jeg ta med leker, seng/kurv, tepper eller liknende? Jeg tenker at det er hyggelig å ha med noe hjemmefra som lukter kjent.

Katter kan ha med seg et eget teppe/hule om ønskelig. Alle katter får utdelt både hule/iglo, tepper, kattedo med høykvalitets kattesand, skåler og tilgang på massevis av leker fra hotellet. Katter kan dog være svært følsomme for nye omgivelser, noe som kan gi spisevegring og forstoppelse. For katter som ikke er vant til miljøskifte kan en egen hule/ teppe derfor lette tilpasningen de første dagene. Katter er solitære dyr og får sin egen avgrensede bolig der andre katter ikke har tilgang. Vær obs på at utstyr medbringes på eget ansvar.

*

OM OPPHOLDET PÅ STANDAL

  • Hvordan foregår en innsjekk på Standal?

Alt som er nytt er litt utfordrende når man er katt. Å sitte i bur, kjøre bil, komme til et nytt sted med andre rutiner, nye lukter og nye inntrykk.  Ved ankomst tar en kennelleder katten umiddelbart med seg opp i andre etasje på kattehotellet og installerer katten i sin tildelte bolig. Eier blir ikke med inn, da det er andre katter, (også løse) på avdelingene, og gjennomgangstrafikk av fremmede skaper unødig stress og uro blant allerede boende gjester.

  • Jeg vil gjerne se hvor katten min skal bo. Kan jeg bli med inn?

Vi vil gjerne vise fram hvor dyrene bor, og oppfordrer eiere til å booke en visning på hotellet i forkant av opphold. Du vil da få en guidet runde på hotellet av en kennelleder, og du vil få se hvor kattene bor og få muligheten til å stille spørsmål. Omvisning må avtales på forhånd, og tilbys kun i lavsesong for å unngå unødig stress blant gjestene og av øvrige driftsmessige hensyn. Se for øvrig forrige punkt om hvordan en innsjekk foregår.

  • Hvordan bor kattene? Er de utendørs i løpet av dagen?

Kattehotellet er delt inn i 3 avdelinger, innendørs. Kattene har tilgang til klatretre, klatrestativ, huler, tuneller og leker, og har sitt eget avgrensede område med eget toalett, egen matstasjon og egen hvileplass der andre katter ikke har tilgang. Denne utformingen gir kattene mest mulig grad av ro, da katter er svært sensitive for stress som gjerne utløses av kamp om ressurser. Å holde en utekatt innendørs i et hjemmemiljø kan være utfordrende da katten har kjennskap til og erfaring med hvilket miljø som befinner seg utenfor husets vegger, og dermed en forventning om å slippe ut. I et nytt miljø, vil ikke katten ha en slik forventning da miljøet utenfor er helt ukjent. Katten har omgivelser innendørs som tilfredstiller både jakt og klatreatferd, samt enorme mengder mentalstimuli i form av nytt miljø rundt andre katter. Kattene observerer hverandre og kommuniserer med hverandre på trygg avstand slik at de verken kan skade hverandre eller invadere hverandres ressurser. En slik utforming av hotellet er også svært effektiv fra et hygieneperspektiv, da det begrenser potensiell smittespredning ved sykdom.

  • Får kattene kos og menneskekontakt?

Ja, absolutt.  Kattene har egne dedikerte assistenter som rengjør kattenes rom, tepper og toaletter, skifter og fyller på vann og mat flere ganger daglig, koser, leker og børster, og sørger for rullering for bruk at leke-/klatreområdene.

  • Er det ansatte til stede om natten?

Dyrene har personale rundt seg fra klokken 07-21 hver dag. Det er ingen overvåking av dyrene om natten, slik man ei heller vanligvis ikke ville overvåket dyrene sine om natten hjemme. Både eier av Standal og Kennel manager bor imidlertid side om side med hotellet, og er således i umiddelbar nærhet døgnet rundt.

  • Får jeg oppdateringer/tlf/bilder underveis?

Vi har et stort hotell med mange gjester boende. Vi sender dermed ikke rutinemessige              meldinger hjem, men eier er naturligvis hjertelig velkommen til å ringe/sende e-post eller sms om du ønsker å vite hvordan det står til. Vi kan etter avtale sende 1 sms i løpet av oppholdet, og denne er uten kostnad. Dersom du ønsker bilde- eller videohilsen er dette også fullt mulig, og belastes med kr 150 pr hilsen. Du vil da bli tilsendt 1 video eller 2-4 bilder på sms eller mail. Ønsker du en hilsen via våre sosiale medier Facebook/ Instagram belastes dette med kr 250,- og må også avtales særskilt. Husk ellers på at “intet nytt er godt nytt”, og at vi naturligvis tar kontakt med deg om det skulle være grunn til bekymring.

NB: For katter som ikke har funnet seg helt til rette enda vil det være svært uheldig å stresse dem ved å stikke mobilkameraer opp i ansiktet for bildetagning. Bilde/vidoehilsen av katter forutsetter således at de føler seg trygge og lar seg fotografere uten å påføre unødig stress.

  • Hva skjer hvis katten min blir syk eller skadet under opphold?

Ved mistanke om akutt skade eller sykdom vil vi primært undersøke og behandle katten din ved hjelp av en av husets veterinærer ved Standal Dyreklinikk. Dersom sykdom/skade skjer på et tidspunkt der egen klinikk er ubemannet eller er av en art som krever hospitalisering, vil vi transportere katten din til ekstern veterinær for hjelp. Ved småting vil vi vanligvis ikke kontakte eier og skape unødig uro, men du vil bli godt informert ved utsjekk/henting. Ved større skader/mistanke om alvorlig sykdom eller ved behov for bedøvelse vil du kontaktes umiddelbart. Vi er da nødvendigvis avhengige av at du er tilgjengelig for rask kommunikasjon og avklaring. Se for øvrig punkter om sykdom, skade og kostnader.

*

DYR MED HELSE- ERNÆRING- ELLER ATFERDSUTFORDRINGER

  • Katten min er litt forkjølet/ har nyst/hostet litt i det siste. Kan jeg likevel komme for opphold?

Nysing/hosting/neseflod/tåreflod er alle symptomer på forkjølelse eller virusinfeksjoner.  Dette er smittsomt, og setter andre gjester i fare for å bli syke. Dersom katten din viser slike symptomer, er den dermed ikke egnet for opphold. Det er krav om oppdatert vaksine ved innsjekk, og gjestene våre skal således være godt beskyttet, – men på samme måte som influensa og corona hos mennesker, vil også vaksinerte dyr kunne både være symptomfrie smittebærere og bli syke til tross for vaksine. Har katten din symptomer på en aktiv forkjølelse eller annen smittsom sykdom vil oppholdet derfor måtte utsettes/kanselleres.

  • Katten min bruker spesialfôr/sykdomsdiett. Har dere dette, eller må jeg ta det med?

Vi selger en del diettvarianter fra Royal Canin i resepsjonsutsalg, både våtfôr og tørrvarianter. Kontakt oss gjerne på forhånd for å forhøre deg om vi har den dietten du er ute etter, ellers må dette medbringes. Påse at du tar med nok fôr for å dekke hele oppholdet, da en del fôrvarianter/ fôrmerker kan være vanskelig å få tak i og vil medføre transport/kjøreutgifter dersom Standal må skaffe spesifikke spesialfôr underveis i opphold.

  • Katten min er sky og blir aggressiv ved håndtering av fremmede. Kan den bo på kattehotell?

Katter er generelt litt reserverte mot ting som er nytt, og vi gir derfor katten tid til å bli kjent med omgivelsene og oss i sitt eget tempo. Å presse en katt til kos, mat eller annet virker mot sin hensikt. Det er dog viktig at katten generelt er trygg nok til å la seg håndtere, da personalet må kunne komme til for rengjøring av katterommene, samt kunne løfte katten ut og inn av boligen ved rullering av tilgang til leke- og klatreområdene. Trenger katten medisiner eller annet stell, må dette kunne utføres uten vesentlig fare for skader på personalet. For en svært sky katt, vil nok hotellmiljøet medføre ugunstig stress, så det beste for katter med slik atferd er å bli passet i et kjent hjemmemiljø av mennesker den er vant med og har tillitt til. En mildt sky katt vil gjerne oppleve mestring i løpet av noen dager i rolige omgivelser i lavsesong.

  • Tar Standal imot syke dyr?

Standal er godt vant og har trent personell til å ta seg av dyr med medisinske utfordringer og hensyn. Vi har egen dyreklinikk på huset med 2 veterinærer og 2 dyrepleiere ansatt. Vi er dog ikke et dyrehospital, eller noe alternativ til et dyr som krever hospitalisering. Dyr som krever kontinuerlig overvåking eller er kritisk syke, kan dermed ikke bo på hotell.

Kronisk og diagnostisert sykdom, eller pleie etter en skade eller operasjon er vanligvis ikke et problem for oss å håndtere, men vi ønsker å opplyses om dette på forhånd samt få tilsendt sykehistorie/epikrise fra behandlende veterinær. Det er også egne retningslinjer rundt dette når det gjelder sommerferien, vår travleste tid på året. Se tidlige punkt om pass i sommerferien.

Vær oppmerksom på at utvidet behov for stell/oppfølging kan medføre et daglig pristillegg. Se prisliste for detaljer rundt dette. Ved oppfølging ved Standal Dyreklinikk faktureres dette som ordinær veterinærbehandling.

OBS: Er katten din diagnostisert med eller har mistanke om smittsom sykdom, har symptomer på forkjølelse, eller er ubehandlet og tydelig syk, kan vi ikke ta den imot for opphold.

  • Katten min bruker medisiner. Får Standal fulgt opp dette under opphold?

Ja, vi er godt vant til å medisinere under opphold. Dersom katten har behov for tidkrevende/omfattende medisinering eller stell, vil det kunne tilkomme et pristillegg for dette. Se prisliste: Priser: Katt – Standal

 Det er en forutsetning at kattens atferd tillater medisinering.